Cyklotúra PASSAU – BRATISLAVA
Semester skončil, skúšky sú v plnom prúde, a tak určite príde vhod odvetranie mysle po náročnom semestri. Po peknej a úspešnej akcii z minulého roka, cyklotúra okolo Neusiedlerského jazera chceme pokračovať v podobnej atmosfére a pre milovníkov cykloturistiky sme aj tento rok pripravili viacdennú akciu a to cyklotúru z PASSAU do BRATISLAVY, ktorá je veľmi populárna v cyklistickej komunite. Je súčasťou cyklo siete EVROVELO, ktorá križuje Európu. Konkrétne Evrovelo 6. Dunajská cyklocesta (Donauradweg) vedie od symbolického prameňa Dunaja v Donaueschingen v Nemecku až k ústiu Dunaja do Čierneho mora pri meste Tulcea v Rumunsku. Jedna jej časť vedie od nemeckého historického mestečka Passau až do Budapešti. Prechádza rozmanitou riečnou krajinou a historickými mestečkami. Čo ju ale robí najpríťažlivejšou je jej pomerne nízka náročnosť, keďže vedie stále po rovine popri toku Dunaja. My sme si vytýčili úsek Passau – Bratislava, približne 400 km. Dĺžka trasy záleží aj od odbočiek, pretože ponúka množstvo kultúrnych pamiatok. Náš plán bol absolvovať trasu za 5 dni a 4 noci. Takto sme si to rozložili: 1. deň. Passau - Ottensheim, 83 km, 2. deň. Ottenheim - Grein, 65 km, 3. deň. Grein - Krems, 75 km, 4. deň. Krems - Viedeň, 70 km, 4. deň. Viedeň - Bratislava, 75 km. Boli sme pripravení aj na alternatívu skončiť vo Viedni a do Bratislavy pokračovať vlakom, ak by sme na tom boli so silami, resp. otlakmi od sedadla horšie, alebo ak by nám počasie neprialo. Nad začiatkom našej cesty sme tiež dlhšie polemizovali, keďže sme nevedeli aký bude počet účastníkov. Plánovali sme ísť do Passau vlakom, ale ukázalo sa, že je výhodnejšie využiť mikrobus: ušetrili sme čas, nemuseli prestupovať a dokonca aj cenovo to bolo fajn.
Cesta nás stala 50 eur na osobu. Zhodli sme sa, že to bola dobrá voľba. Vyrazili sme z BA až takmer o 7:00 a v Passau sme boli už o 11:30. Zakrátko nato 12:15 sme už nasadli na bicykle a vydali smerom dole popri toku Dunaja po jeho ľavom brehu. Tento deň sme mali trochu chladnejšie počasie, ale boli sme radi, že nám neprší. Tempo sme mali fajn, priemerná rýchlosť okolo 25 km/h, krátke prestávky na oddych a jedna väčšia na obed nám padli veľmi vhod. Niekde v blízkosti Mitterbergu (Schlögen) sme sa preplavili kompou, resp. malým člnom, ktorý vezme tak 10 ľudí aj s bicyklami na pravý breh, kde sme si hneď sadli k obedu do príjemnej reštaurácie. Dobre najedení sme pokračovali ďalej až sme okolo 18:00 dorazili do miestneho kempu v osade Fall pri Ottensheime. V nohách sme mali 85 km. Výborné menu za 5,90 € v reštaurácii hneď v kempe aj s polievkou nás milo prekvapilo. Príjemný večer vystriedalo slnečné ráno.
Po raňajkách o 10.30 sme vyrazili. Na tento deň sme mali naplánovaných len 65 km. Pohodovým tempom sme sa k cieľu, krásnemu mestečku Grein priblížili už okolo 15 hodiny. Cesta bola nesmierne krásna. Po výdatnom obede v centre mesta sme sa zhodli, že deň ešte nekončí, a keďže sme nemali na pevno rezervované kempy, tak sme sa rozhodli pokračovať ďalej. Opäť sme sa preplavili kompou na pravý breh Dunaja, kedže ráno krátko po štarte sme ho krosovali na ľavú stranu a pokračovali sme dole po prúde. Po 16 km sme dorazili ku kempu, no síl sme mali ešte stále dosť, a tak sme pridali ešte zopár km a skončili v Marbachu. Celkovo sme spravili v tento deň 106 km. Tak sme si nadbehli a zhodli sa, že napokon namiesto 5 dni to možno spravíme za 4. Nasledujúci tretí deň sme neokúňali a vyrazili skôr o 9:00. Krátko nato sme boli v meste Melk. Pred bránami mesta kotvilo niekoľko výletných lodí, z ktorých sa vyrojilo množstvo cestujúcich, hlavne dôchodcov, pomedzi ktorých sme sa predierali do mesta. Opäť nádherné mesto. Ďalšou zástavkou bol Krems. V Krems bol plánovaný náš tretí nocľah, no bolo ešte len pár hodín od odeda, a tak sme ťahali ďalej až sme došli približne 30 km pred Viedeň do mesta Tullm an der Donau. Celkovo sme tretí deň prešli 108 km. Takto sa nám náš plán prísť do Bratislavy za 4 dni stal reálnym. V Tullme bol príjemný kemp s dobrou reštauráciou. Po krásnom dni sme tu strávili príjemný večer a plánovali cestu na ďalší, možno posledný deň. Ráno bolo opäť slnečno a po formalitách na recepcii sme nasadli na bicykle a o 9:30 sme vyrazili smerom na Viedeň. Trochu sme sa obávali, aby sme nezbehli z trasy, ale hravo sme prejazd cez Viedeň zvládli a boli sme v príjemnom šoku, ako je tam krásne. Viedeň má v koryte Dunaja ostrov s veľkou rekreačnou zónou. Odporúčame aj ako samostatný výlet. Ani často kritizovaný výjazd z Viedne okolo rafinérie nebol ničím hrozným. Počasie nám prialo, asi až príliž, slniečko pražilo a mráčika na oblohe nebolo. Mohlo byť tak 33-35 C. Tieň bol pomerne vzácny. Ide sa po vyvýšenej hrádzi, a tak sme občas zastavili len tak pod korunami stromov, aby sme sa osviežili vodou a doplnili tekutiny. Po príchode do Hainburgu sme si dali pauzu v miestnej reštaurácii a vychutnávali chladené nápoje. Bratislava už bola ako sa vraví na dostrel. O 16:30 sme sa už lúčili pred Bergom s Karolom a Jarom, ktorí smerovali do Rusoviec a my zvyšní sme pokračovali do Bratislavy. 17:30 sme boli doma a mali v nohách viac ako 120 km a dobrý pocit zo zvládnutej veľmi peknej trasy. Aj úsek Viedeň – Bratislava, ktorý kritika hodnotí ako nezáživný sa nám páčil a sme radi, že sme to potiahli až do Bratislavy. Najväčšou nevýhodou posledného úseku je riedka sieť občerstvovacích „staníc“.
Ďakujeme všetkým účastníkom za účasť a skvelú atmosféru a špeciálne chválime Karola ako najstaršieho účastníka, ktorý celú cestu v našom tempe bez problémov zvládol. Teší nás, ak sa aj my podieľame na vytváraní lásky k športu a k prírode.
VP.