Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton

Jún je mesiacom, kedy je už semester za nami, a preto sa otvára priestor na športové aktivity aj mimo našej fakulty. Je to obdobie, kedy zvykneme ponúkať našim študentom aj zamestnancom buď turistiku alebo cykloturistiku u nás na Slovensku alebo aj v zahraničí. Aj v roku 2018 sme nadviazali na úspešné cyklotúry z predoslých rokov akými boli trasy Passau - Bratsilava, či neskôr Innsbruck - Passau alebo viac krát spravené kolečko okolo jazera Neusiedler See. Tento krát to bol okruh okolo jazera Balaton v Maďarsku. Výber bol spontánny, jednoducho sme sa na TIŠ dohodli, že vyskúšajme Maďarsko, kedže v Rakúsku može byť po bohatej zimnej snehovej nadielke v júni pomerne veľa vody. Už v minulosti sme práve kvôli záplavam preložili cyklotúru vedúcu údolím rieky INN z Innsbrucku do Passau. Referencie pre Balaton na internete boli pozitívne, tak prečo nie. Akciu sme vypracovali a dali do ponuky študentom a zamestnacom ešte v zime. Postupne sa vytvorila malá 10 členná skupinka serióznych záujemcov z radov zamestnancov FEI STU. Daný počet bol postačujúci, aby sme akciu uskutočnili. Prepravu osôb a bicyklov z Bratislavy do Balatofüred sme si nakoniec zabezpečili svojpomocne, keďže oslovený dopravca nám neskôr oznámil, že v danom termíne (13.-16.6.2018) žiaľ bude musieť poslať svoje mikrobusy inam. A tak sme využili ponuku našej FEI STU a oslovili TPO o zapožičanie mikrobusu. Mikrobus bol našťastie voľný, a tak sme si ho zarezervovali. Ten však pre 10 osôb s bicyklami nestačí, a tak sme museli zvyšné osoby aj bicykle prepraviť ešte dvomi autami. Vďaka ochote Karola Kováča a Pavla Lackoviča sme zvyšok skupinky previezli ich autami. Tesne pred začiatkom akcie sme sledovali predpoveď počasia, a keďže nebola veľmi priaznivá, na prvé dva dni hlásili zrážky, tak sme sa rozhodli rezervovať ubytovanie pod strechou, aby sme aspoň večer líhali a ráno vstávali v suchu. Našťastie všetky nami vopred vytipované kempy potvrdili chatky alebo bungalovy, a tak sme stany s radosťou nechali doma a ťahali tak so sebou o pár kíl menej :-). V stredu 13.6. 2018 sme sa ráno o 8:00 stretli pred Istropolisom. Naložili sme bicykle aj batožinu a vyrazili smerom k Balatonu. Na hraniciach sme zakúpili diaľničné známky a pokračovali do mestečka Balatonfüred, kde sme dorazili okolo obeda. Tu sme autá odparkovali a všetku potrebnú batožinu naložili na našich dvojkolesových tátošov. Asi po hodinke sme sa vydali podľa plánu okolo jazera smerom na juh. Ešte stále nepršalo. V tento deň sme mali naplánovaných zhruba 55 km. Asi po 20 minutách po našom štarte začalo pršať. Nebol to výdatný dážď, ale viac - menej bol vytrvalý a s malými prestávkami pršalo celý deň. Na počudovanie nikomu z nás to nejako veľmi neprekážalo a nálada bola dobrá. Trasu sme si nechtiac, nepovšimnutím správnej cyklo značky predĺžili návštevou polostrova Tihany, a tak celkový počet prejdených kilometrov sa vyšplhal v tento deň až na 70 km. V kempe Delta nás čakali dve chatky, kde sme sa zložili, zajedli a spoločne ešte posedeli a bavili sa. Ráno 14.6. sme chceli vyraziť o 9:00, ale pomerne výdatný dážď nás donútil posunúť odjazd až na 10:20. Aj tak sme nakoniec vyrazili za mierneho dažďa, no aspoň s vetrom do chrbta. Po asi 5 km sme objavili príjemnú reštauráciu so zastrešenou terasou a dekami, kde sme si dali raňajky. Obsluha bola veľmi milá a raňajky veľmi chutné. Hneď nám bolo veselšie a s plnším žalúdkom, odetí v pláštenkách sme opäť nasadli na našich tátošoch a pokračovali smerom do Fonyódu.
 V tento deň sme už obchádzali južný okraj jazera a začali smerovať na severovýchod. Výlet sme si spestrili prejazdom mesta Keszthely a náštevou vínnej pivnice na miestnom historickom panstve Festetics-kastély, dnes Barokk kastélyuk múzeum. Vietor sme mali zadný alebo bočný, miestami sme šli aj proti vetru. Trasa  na dnes nebola dlhá, prešli sme 51 km. Asi 20 km pred dnešným cieľom sme si dali obedňajšiu prestávku v jednej miestnej reštaurácii. Počasie sa začalo zlepšovať a dážd ustal, vietor však miestami naďalej silno pofukoval. Posledných 20 km sme šli bez prišiplášťov! :-) Čakalo nás ubytovanie v pohodlných apartmánoch hneď na pobreží Balatonu. Večer sme sa spoločne celá skupinka vybrali na večeru do neďalekej reštaurácie. Nálada bola výborná a pekný deň sa chýlil ku koncu. V nasledujúci deň sme vyrazili podľa plánu o 9:00. Nepršalo, ale vietor bol stále pomerne silný. Voda v jazere bola búrlivá a kalná. Pred nami bolo 57 km do mesta Siofók. Na dané obdobie bolo pomerne chladno (14-15 C), tak sme si hneď, po asi 4 km zašli na kávu a raňajky do vyhriatej kaviarne. Po príjemných raňajkách sme pokračovali v jazde. Cestou sme mali ešte niekoľko príjemných prestávok na občerstvenie. Potešením bolo, že teplota vystúpila nad 20 C, miestami až na 24 C a vietor ustal. Asi o 17:20 naša karavána dorazila do kempu Aranypart. Konečne si poniektorí aj zaplávali v maďarskom "mori". Po príjemnej sprche na ubytovaní sme sa pobrali na večeru do miestnej reštaurácie a veselo sme debatili a popri tom sledovali MS vo futbale na veľkom plátne. Ďalší príjemný deň bol za nami. V nasledujúce ráno v sobotu 16.6.2017 sme vyrazili už o 8:00 na náš posledný úsek balatonskej etapy. Podotýkam v tento deň to bolo za slnečného počasia a mohli sme konečne použiť aj naše opaľovacie krémy, ktoré sme si podľa pokynov na tento výlet pribalili :-). Aj Jazero bolo kľudné a zmenilo farbu z hnedastej na takmer belasú. Ostalo nám posledných 51 km celkovej trasy okolo Balatonu vrátane poloostrova Tihany, ktorý sme ako som spomínal nevynechali :-). Pri takomto počasí nám aj cesta akosi rýchlejšie ubehla. Bol to asi náš najkrajší úsek cesty. Minimálne počasie bolo najlepšie. Okolo 13:00 sme už boli na promenáde v Balatonfüred a hľadali sme si vhodnú reštauráciu na obed. Je ich tam viac, a preto sa ťažšie vyberalo, no nakoniec sme si dobre zajedli a pohodlne posedeli. O 14:10 sme došli k autám a začali nakladať bicykle a batožinu na cestu späť do Bratislavy. O 15:00 sme už boli na ceste a pred 19:00 sme šťastne dorazili do Bratislavy. Celkovo sme prešli na bicykli 229 km za spomínané 4 dni. S potešením konštatujeme, že aj napriek nie ideálnemu počasiu sa akcia vydarila. Balaton nás príjemne prekvapil, či už celkovo príjemnými cyklo trasami po celej trase na spevnenom povrchu, kryté pred vetrom stromami alebo v dedinách budovami. Množstvo občerstvovacích staníc a kempov po trase, ochotný personál a možnosť platby eurami takmer všade. Je to pekné prírodné prostredie popretkávané zaujímavými stavbami a historickými pamiatkami. Táto naša skupinka je dôkazom toho, že keď sa zíde dobrá partia, tak nevadí ani zlé počasie! ĎAKUJEME všetkým zúčastneným a veríme, že sa znovu stretneme pri ďalsom ročníku našich cyklotúr. S radosťou pripravíme ponuku aj na leto 2019. :-) Fotky nájdete nižšie v galérii a 360 stupňvé panorámy si môžete pozrieť TU.  VP.

Fotogaléria

Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton Úspešná cyklotúra okolo jazera Balaton