Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019

Jún, mesiac kedy leto pomaly, ale iste naberá na obrátkach, a pritom ešte nie je top sezóna.

To je ten správny čas, kedy treba podniknúť výlety do atraktívnych destinácii a vyhnúť sa veľkým masám turistov. Daždivý máj nám nedožičil veľa pôžitku z jazdy na bicykli, a preto sme mnohí netrpezlivo čakali, kedy sa v kalendári objaví piaty jún. To bol začiatok našej novej cykloakcie, ktorú sme si starostlivo naplánovali už v zime.

Opäť sme zamierili za hranice Slovenska. Tento raz sme si za cieľ pobytu vybrali oblasť okolo VN Lipno, tzv. Lipensko v Južných Čechách. Inšpiráciu sme nabrali minulý rok, keď sme sa na Lipne zúčastnili jednej vodáckej akcie. Okolie nás natoľko uchvátilo, že sme sa začali zaoberať myšlienkou zorganizovať tam našu už tradičnú niekoľkodňovú cyklotúru. Daná oblasť ponúka množstvo zaujímavých, a ako sme sa neskôr presvedčili aj kvalitných cyklotrás do blízkeho aj vzdialenejšieho okolia.

Bolo nás trinásť. Prepravu sme riešili fakultným mikrobusom, plus sme ešte objednali ďalší mikrobus na prepravu osôb a bicyklov. Do dvoch mikrobusov a jedného prívesného vozíka sme sa celkom pohodlne nalodili a previezli cez Rakúsko až do malej obce na brehu VN Lipno, menom Frymburk. Táto akcia sa líšila od našich predošlých cyklotúr jednou zásadnou zmenou. Teraz sme sa nepresúvali denne naložení so všetkou batožinou, ale mali sme tzv. base camp v kempe Frymburk, počas celého pobytu. Odtiaľ sme podnikali výlety do okolia. Môžeme povedať, že oproti predošlým ročníkom sme bicyklovali „na ľahko“. Nosič na batožinu nebol potrebný. Poniektorí si však tento „komfort“ dopriali a v rámci ambícii viacej zapracovať na kondícii sa presúvali aj s nosičom a cyklo brašnami. Ubytovanie sme mali zabezpečené v tzv. mobilných domčekoch na brehu VN Lipno. Každý domček mal 2-3 spálne, kuchynku, WC, sprchu a aj drevenú terasu s výhľadom na jazero. Skutočný komfort, ak porovnáme niektoré z predošlých akcií, kde sme nocovali v stanoch. Okolie bolo tak pekné, že v prvý deň sme zvažovali, či to nenechať len na lážo – plážo v kempe. Spravili sme akýsi kompromis. Namiesto plánovaných 40 km sme si na začiatok dali nejakých 22 km. Spravili sme si malý okruh v dolnej časti priehrady smerom na Lipno nad Vltavou, ďalej cez priehradný múr až kým sme neprišli ku kompe, ktorou sme sa previezli späť do Frymburku. Tam sme hneď zaparkovali v jednej českej hospode a pri tradičných českých chladených nápojoch sme zbilancovali prvý deň pobytu. Okolie bolo nádherne a počasie nám prialo. Boli sme nabudení na ďalší deň.

Nasledujúce ráno sme si dali zraz o 9:00. Stretli sme sa s rodinami ďalších feikárov, ktorí prišli na Lipno po vlastnej osi. Maťo Donoval a Maťo Kováč so svojimi deťmi a manželkami sa k nám pridali. Jeden člen z našich radov, menovite Vlado,  potreboval navštíviť servis, kvôli poruche bicykla a čo čert nechcel, tak aj Maťo roztrhol reťaz. Na niekoľko minút sme sa zdržali v servise. Po dokončení opráv sme vyrazili smerom na západ. V pláne sme mali 65 km okruh okolo jazera s malými zachádzkami do „vnútrozemia“. Schyľovalo sa k búrke, preto sme sa rozhodli zhruba po 20 km v obci Černá v Pošumaví spraviť obedňajšiu prestávku v príjemnej reštaurácii. Okrem toho, že prestávka padla veľmi vhod, tak aj počasie sa umúdrilo a obloha sa začala sfarbovať do modra. Črtal sa opäť krásny deň. Niektorí si to skrátili a z Černé v Pošumvamí zamierili asi 5 km smerom južne k trajektu, ktorý ich previezol na južnú stranu priehrady. Ostatní sme pokračovali ďalej smerom na západ do Horní Plané, kde sme mali v pláne preplaviť sa kompou na južnú stranu priehrady. Do odjazdu trajektu ostávala ešte polhodinka, a tak sme sa rozhodli pokračovať ešte 6 km ďalej smerom na západ, kde bolo možne prekonať priehradu, resp. Vltavu cez most. V podstate to bolo miesto, kde začína VN Lipno neďaleko malej obce Bělá. Laco a Karol počkali na kompu v Horní Plané. My ostatní sme si teda pridali asi 14 km k dnešnému plánu. O čo sme sa ukrátili deň pred, tak dnes sme si to pridali. O hodinku a pol sme si týmto predĺžili cestu. K trajektu do Frymburku sme mali ešte asi 20 km. Posledný šiel 18:05. Tempo sme mali však také rezké, že sme stihli ešte kompu o 17:05. V celku náročný, no veľmi pekný deň sme zakončili podobne ako predošlý deň v hospode na brehu jazera.

Nasledujúci deň stála pred nami najväčšia výzva, ktorou bol výlet do Českého Krumlova. Tento okruh mal 78 km. Ráno bolo chladnejšie, no neskôr sa z toho vykľul horúci letný deň. Cesta do Krumlova bola v celku jednoduchá. Spestrili sme si ju aj brodením cez potok. Toto nik z nás nečakal, ale bolo to príjemné osvieženie počas cesty. Asi po 25 km sme úspešne dorazili do Krumlova. Popod hradné múry sme vykročili do centra mesta. Pri pohľade na historické budovy, príjemné reštaurácie na brehu Vltavy, nad ktorou sa týči vysoká veža Krumlovského zámku... to všetko bolo ako v rozprávke. Prešli sme si centrum mesta a sadli do hospody na tradičné české jedlo a pitie, kde sme sledovali prichádzajúcich vodákov, ako si hľadajú na brehu miesto pre svoje kanoe. Skutočne jedinečné a veľkolepé mesto ten Český Krumlov. Pred nami však bola náročná cesta späť do Frymburku. Hneď na úvod silné stúpanie. V podstate celá cesta bola o stúpaní a následné klesaní. Jeden kopec striedal druhý. Cestou sme si spravili prestávku v obci Zatoň a občerstvili sa v bufete na brehu Vltavy. Chceli sme stihnúť rozhľadňu v korunách stromov nad Lipnom nad Vltavou, ale čas resp. kopce boli proti nám. Utrápení, ale plní dojmov sme si to nakoniec rozhodli trochu skrátiť a z Hodslavského vrchu sme to strihli posledných 5 km priamo do Frymburku. Tie posledné kilometre dole kopcom boli za odmenu. Spravili sme celkovo 72 km, ale s veľkým prevýšením. Klobúk dole pred dievčatami. Bol to náročný, ale krásny deň. Večer sa konali vo Frymburku miestne slávnosti. Mestečko ožilo. Laserová šou, stánky s občerstvením, či koncerty umocnili dojem z celého dňa.

Posledný, celkovo náš štvrtý deň sme sa ráno od ubytovali, naložili batožinu do mikrobusu a ešte sme vyrazili údolím Vltavského kaňonu do Vyššího Brodu. To, čo sme nestihli v prvý deň, tak to sme si dopriali na záver. Ráno bolo chladno a cestou tam nám dobre padol čaj alebo teplá polievka. Poobede sa vyčasilo a bolo už príjemne teplo. Prešli sme ešte 42 km na bicykli. Späť v kempe sme boli o 14:00. Najedli sme sa, naložili bicykle do mikrobusov a 15:30 vyrazili smer Rakúsko a Slovensko. V Bratislave sme boli presne o 20:00. Verím, že aj týmto pekným výletom sme nadviazali na naše predošlé úspešné cyklo akcie a doniesli sme si veľa pekných zážitkov a spomienok na Lipno a okolie. Dúfam, že si Lipno ešte niekedy zopakujeme. Všetkým zúčastneným patrí ĎAKUJEME za disciplínu a výbornú atmosféru.  Už teraz sa tešíme na budúci ročník.

Za kolektív TIŠ FEI STU

PaedDr. Vladimír Pajkoš a Mgr. Pavel Lackovič, PhD.

Fotogaléria

Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019 Vydarená cyklotúra okolo VN Lipno 2019